Παρασκευή, 6 Ιουνίου 2014

Η Ιστορία πίσω από μια φωτογραφία!, Κως 1943


Η Ιστορία πίσω από μια φωτογραφία!, Κως 1943

Το κείμενο αυτό αφιερώνεται στον  Timothy Barrett, πλοηγό του Beaufighter που καραρίφθηκε στην περιοχή της Γερμανικής απόβασης στο Μαρμάρι της Κω το πρωί της 3ης Οκτωβρίου 1943 και εικονίζεται -με μεγάλη πιθανότητα- να συντρίβεται στη θάλασσα στην παρακάτω φωτό.





Τον Οκτώβριο του 1943 οι Γερμανοί πραγματοποίησαν αιφνιδιαστικά απόβαση στην Κώ.Tα Γερμανικά πλοία που απέπλευσαν από Πειραιά και Σούδα συναντήθηκαν στις Κυκλάδες και συνέχισαν να πλέουν ανατολικά.

 To βραδυ   της 2ας Οκτωβρίου, ο Γερμανικός στολίσκος που αποτελούνταν από 5 ατμόπλοια,9 αποβατικά, μερικά σκάφη εφόδου, 2 εξοπλισμένα ψαροκάικα (KFK) 6 ανθυποβρυχιακά και 4 ναρκαλιευτικά βρισκόταν πλέον πολύ κοντά στα Δωδεκάννησα.Επικεφαλής είχε τεθεί ένα  πλοίο θρύλος στο Αιγαίο τον ΒΠΠ, η ναρκοθέτης Ντράχε (Drahe.)
Προορισμός το νησί της Κω όπου είχε προσεκτικά σχεδιαστεί απόβαση σε 3 σημεία που θα πραγματοποιούνταν το ξημέρωμα της 3ης Οκτωβρίου.
Στο ύψος της Αμοργού η νηοπομπή χωρίστηκε σε 3 τμήματα με την κύρια δύναμη να κατευθύνεται στις Βορειοανατολικές ακτές του νησιού. Οι Γερμανοί ξεγελώντας τις  Συμμαχικές δυνάμεις που πίστευψαν ότι η νηοπομπή ήταν ενισχύσεις που κατευθύνονταν στη Ρόδο είχαν καταφέρει να παραπλανήσουν τους Συμμάχους και να αποφύγουν τα Βρετανικά πλοία και τα αεροπλάνα που την αναζήτησαν στο Αιγαίο και ήταν πλέον έτοιμοι για την απόβαση στην Κω
....

 Πρίν το ξημέρωμα της 3ης Οκτωβρίου ο κύριος όγκος  των Γερμανικών δυνάμεων ξεκίνησε να αποβιβάζεται  στις παραλίες Τιγκάκι και Μαρμάρι στις Βορειοανατολικές ακτές του νησιού.


Από το άρθρο του Μάνου Μαστοράκου στο περιοδίκό "Πόλεμος και Ιστορία"        

 

Και ενώ η απόβαση εκεί είχε ήδη αρχίσει οι Σύμμαχοι αντελήφθησαν τελικά την κρισιμότητα της κατάστασης.Μια Ιταλική πυροβολαρχία νοτιοδυτικά της πόλες της Κω άνοιξε πυρ εναντίον των αποβατικών ενώ αυτά όμως είχαν φτάσει ήδη στην ακτή.


Mε το πρώτο φώς  και ενώ η απόβαση  ήταν σε εξέλιξη ελαφρά βομβαρδιστικά Beaufighters έφτασαν στο σημείο της απόβασης.Αρχικά 5 Beaufighters της 46ης μοίρας που απογειώθηκαν από τη Λακατάμια της Κύπρου προσέβαλλαν τον στόλο εισβολής. Τα αεροπλάνα επέστρεψαν στη βάση τους χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα αφού δέχτηκαν σφοδρό πυρ.

Τα επόμενο κύματα από Beufighters το πρωί της 3ης Οκτωβρίου επίσης δεν  κατάφεραν σχεδόν τίποτα αφού δεν μπόρεσαν να βυθίσουν ούτε ένα από τα αποβατικά.

Από μια έξοδο 7 Beufighters της 252ης μοίρας 4 επέστρεψαν στην Κύπρο με σημαντικές ζημιές ενώ άλλα 2 αεροσκάφη της 89ης μοίρας και 1 της 46ης με κυβερνήτη τον Αντισμήναρχο Τζωρτζ. Ράιντ κατέληξε στην κατάρριψη και το θάνατο του τελευταίου.

Ώρα  4.30 της 3ης Οκτωβρίου..... Στο αεροδρόμιο της Λακτάμια της Κύπρου τα πληρώματα τεσσάρων Beufighters της 227 μοίρας  εκλήθησαν για ενημέρωση στο γραφείο επιχειρήσεων σχετικά με την  προσβολή πλοίων που -όπως τους αναφέρθηκε- πραγματοποιούσαν απόβαση-εισβολή στην περιοχή της Νάξου....
 Στην απογείωση ένα από τα αεροπλάνα με πιλότο τον Cas Be Bounevialle αντιμετώπισε πρόβλημα και έπαθε σοβαρές ζημιές στην προσπάθειά του να ξαναπροσγειωθεί. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να συνεχίσουν τα υπόλοιπα 3 αεροσκάφη...

          Επικεφαλής της αποστολής ήταν το αεροσκάφος  JL760 με  πιλότο τον υποσμηναγό Percy Glynn και πλοηγό τον Tim Barret.
Στις 5.10 απογειώθηκαν  ενώ σε μιάμιση ώρα είχαν προσεγγίσει την περιοχή που γινόταν η απόβαση.

Στη διάρκεια της πτήσης προφανώς είχαν λάβει πληρέστερη ενημέρωση για το ακριβές σημείο που πραγματοποιούνταν η απόβαση.

O σμηναγός. Τhomas περιγράφει την επίθεση... "Περάσαμε το Καστελλόριζο στις 6.30 και μετά πετάξαμε πάνω από το Ακρωτήριο Μαρμαρίς. Περνώντας πάνω από την Τουρκία για να αποφύγουμε να πετάξουμε πάνω από τη Ρόδο διακριναμε  τον αποβατικό στόλο στο στενό της Κω, στα Βορειοανατολικά του νησιού. Είδαμε ένα αντιτορπιλικό έξω από το λιμάνι της Κω αλλά δεν ξέραμε αν ήταν δικό μας ή δικό τους.Εκείνη τη στιγμή κάποια αποβατικά και φορτηγίδες φόρτωναν άνδρες και εξοπλισμό από κάποια μεγάλα μεταγωγικά που είχαν αγκυροβολήσει κοντά στις ακτές της Καλύμνου και Ψερίμου  απέναντι από το σημείο απόβασης. Κάποια άλλα πλοιάρια μετακινούνταν προς την ακτή της Κω. Ξεκινήσαμε την επίθεση εναντίον των αποβατικών που πλησίαζαν την ακτή. Αντιμετωπίσαμε πυκνό και ακριβές πυρ απο τη Γερμανική αεράμυνα των πλοίων

που είχε σαν αποτέλεσμα την κατάρριψη του αεροπλάνου του Percy Glynn.

Ο αντισμήναρχος Rusell .M. MacKenzie πιλότος σε ένα άλλο Beaufighter της μοίρας  αναφέρει σχετικα με την κατάρριψη του  Beaufighter JL760 του επισμηναγού Glynn
" Η ώρα ήταν περίπου 7 και επιτεθήκαμε σε δύο πλοία 2000 τόνων έκαστο και περίπου 15 αποβατικά που συνοδεύονταν από ένα αντιτορπιλικό.
Tο Γερμανικό πυρ ήταν έντονο και ακριβές και το Beaufighter το είδα τελευταία φορά να φλέγεται σε ύψος 200 ποδών και φαινόταν να πέφτει εκτός ελέγχου...."




Στη φωτό του Βρετανικού Imperial War Museum που πάρθηκε από ένα από τα Beaufighters της  227ης μοίρας απεικονίζεται  αεροσκάφος να επιτίθεται σε αποβατικά σε με φόντο τα βουνά της Καλύμνου. Τα αεροσκάφη που πραγματοποιούν την επίθεση αναφέρονται ως αεροσκάφη της 201 μοίρας αλλά μάλλον δεν πρόκειται για αυτή τη μοίρα αλλά για την μοίρα του Tim Barrett την 227.

 http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205211440
.





 Ο γιός του πλοηγού του  JL760 Mike Barret έψαχνε στοιχεία στο διαδίκτυο για την κατάρριψη του αεροσκάφους του πατέρα του και το σημείο που βρισκόταν ο υγρός τάφος του. Η φωτογραφία του Beaufighter που συντρίβεται στη θάλασσα σε συνδιασμό με τα στοιχεία που  είχα συγκεντρώσει που οδηγούν με ακρκετά μεγάλη πιθανότητα σε αυτό το αεροσκάφος ήταν ο λόγος που επικοινώνησα με τον Mike Barrett.
           O ίδιος γνώριζε μόνο ότι πριν πάει στην Κύπρο η βάση της μοναδας του πατέρα του ήταν στην Λιβύη, μάλιστα σε μια προσγείωση το αεροπλάνο του πατέρα του συνετρίβη στην Derna χωρίς όμως ανθρώπινες απώλειες.
Τα τελευταία νέα που είχε η οικογένεια από τον πατέρα ήταν μια επιστολή που αναφερόταν σχετικά με την παράδοση της Ιταλίας και τα καλά νέα για την έκβαση του πολέμου.

Σημ.
-Το Γερμανικό πλοίο που φαίνεται στην κύρια φωτό του άρθρου να φλαίγεται τελικά δε βυθίστηκε... Ίσως να δημιουργεί παραπέτασμα καπνού, ίσως τελικά απλά να χτυπήθηκε. Η μόνη απώλεια σκάφους που είχαν οι Γερμανοί ήταν  το μεταγωγικό F 131   που βυθίστηκε στις 20.10.1943 σην ακτή του Μαρμαρίου από τη Βρετανική τορπιλάκατο MTB 307.
- Ένα ναυάγιο μικρού βοηθητικού σκάφους από την εποχή του ΒΠΠ βρίσκεται βυθισμένο σχετικά κοντά στο σημείο της απόβασης αλλά προς τη μεριά της πόλεως της Κω και αν και έχουν γίνει καταδύσεις σε αυτό από ντόπιους αυτοδύτες δεν γνωρίζουμε κάτι για την ταυτότητά του.



Βιβλιογραφία

-  Peter Smith "war in the Aegean"

 - Fighters over the Aegean'  Brian Cull

-Αιγαίο 1943 Μάνος Μαστοράκος, εκδ. Δουρειος Ιππος

-Πόλεμος και Ιστορία Οκτώβριος 2003, τεύχος 67, ΚΩΣ , Επιχειρηση "Πολική Άρκτος"  Μάνος Μαστοράκος 

-Ο Αεροπορικός πόλεμος πάνω από την Ελλάδα -ΤΟΜΟΣ Β - Εκδόσεις περισκόπιο

-Το ολίσθημα του Τσώρτσιλ, Anthony Rogers, Eκδόσεις Ιωλκός 

 -http://www.rafcommands.com/forum/showthread.php?11603-No-227-Squadron

-Αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου